Na diens studie Politieke wetenschappen lag een baan bij de overheid voor Amna voor de hand. Als geboren en getogen Rotterdamse wilde die graag voor ‘diens’ stad werken en het Young Professional Programma vormde de perfecte entree. Inmiddels draagt Amna als beleidsadviseur bij aan het ondersteunen van de Rotterdamse cultuursector.
‘Ik ben één van de circa 40 beleidsadviseurs van de afdeling Cultuur. De afgelopen 2,5 jaar ben ik bijvoorbeeld verantwoordelijk geweest voor het bestuurlijk traject rondom de evenementenkalender waar grote buitenevenementen zoals de Rotterdam Marathon, het Zomercarnaval en diverse festivals op staan. Daarbij moet je met heel veel belangen rekening houden. Van het behoud van het gras voor een festivalterrein tot projectontwikkeling in de stad die geen oponthoud mag krijgen. Het gaat dus om de balans tussen levendigheid en leefbaarheid. Onlangs ben ik geswitcht naar nachtcultuur* en ben ik het aanspreekpunt voor collega’s binnen de gemeente en partners in het veld.’
‘Het gaat om beleid ontwikkelen, beleid implementeren en evalueren, maar ook om beleid monitoren. Ik ben het aanspreekpunt voor een aantal culturele instellingen die jaarlijks subsidie ontvangen in het kader van het Cultuurplan. Daarnaast schrijf ik voorstellen voor het college en adviseer ik de wethouder op meerdere, complexe beleidsterreinen. Ik houd me bezig met vragen zoals: Wat betekent de groei van Rotterdam voor een aantrekkelijke stad met ruimte voor kunst, cultuur en evenementen? Welke belangen spelen daarbij een rol? Een van de grote vragen waar veel collega’s mee bezig zijn geweest, is de doorstart voor de cultuursector na corona.’
Ik zie mijn diversiteit als kwaliteit, iets waardoor ik snel kan schakelen tussen verschillende perspectieven.
Op dit moment ben ik bezig met het opstellen van een visie op de nachtcultuur. De oproep voor een visie is deels vanuit de politiek en deels vanuit het nachtelijke veld gekomen. Die visie moet uiteindelijk een antwoord geven op wat we onder nachtcultuur verstaan, maar vooral ook hoe we die kunnen ondersteunen als onderdeel van kunst en cultuur. Een heel boeiend, leuk en broodnodig proces.’
‘Je moet een brede scope hebben, inlevingsvermogen, politieke sensitiviteit. Je moet goed kunnen schakelen tussen verschillende belangen – inwoners, ondernemers, bedrijven, leefbaarheid, handel, recreatie – en van daaruit een onderbouwd advies kunnen geven. En je moet ook gewoon durven zeggen waar het op staat, je niet verschuilen achter het ambtelijke systeem maar altijd oog houden voor wat er leeft onder mensen in de stad. Juist als beleidsadviseur is het goed om veel mensen te spreken, zodat je goed kunt adviseren richting bestuurders. Ik vind bijvoorbeeld dat je een jonge kunstenaar die met een innovatief idee komt, niet moet platbombarderen met onnodige subsidieformulieren. Natuurlijk werken we binnen kaders en regels, maar je moet ook je gevoel niet uitschakelen in dit werk.’
‘Het is zó divers. De ene dag schrijf je op kantoor aan een visiedocument, de volgende dag heb je overleg met culturele instellingen of bezoek je ’s avonds een nieuwe theatervoorstelling. Ik krijg veel energie van resultaat terugzien in de stad. De opening van een expositie van een nieuw creatief talent dat wij geholpen hebben, dat is gewoon tof. Als dat soort zichtbare dingen lukken, geeft dat enorm veel motivatie om ook aan de ‘ambtelijke’ kant dingen voor elkaar te krijgen.’
*Amna werkt inmiddels als adviseur van de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Rotterdam. Amna adviseert en ondersteunt de gemeentesecretaris in zijn rol als eerste adviseur van het college van B&W en als algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.