Karima werkt 3 jaar als inkomensconsulent bij de gemeente Rotterdam. Ze weet wat het is om in de bijstand terecht te komen. Voordat ze aan de slag ging bij de gemeente, zat ze zelf in deze situatie. Het was 2013, crisis op de banenmarkt en Karima moest weg bij haar toenmalige werkgever. Uiteindelijk kwam ze via de WW in de bijstand. Op een goede dag tipte de bijstandscoach haar op een vacature bij de gemeente Rotterdam. Karima werd meteen aangenomen. Eerst bij het serviceteam, later in de functie van inkomensconsulent. Een nieuw hoofdstuk breekt aan.
"De werkzoekende. En daar alle aandacht voor hebben. Wij zijn geen zorginstantie, we moeten aanvragen toetsen aan de wet- en regelgeving. Dat neemt niet weg dat je een sociale functie hebt door je in te leven in het persoonlijke verhaal en de lastige situatie waar iemand in zit. Veel mensen vinden de drempel hoog om contact met ons te zoeken en een bijstandsuitkering aan te vragen. Ze schamen zich dat ze het niet alleen redden, zeggen vaak dat ze de uitkering niet nodig hebben. Ik weet hoe het voelt en hoe lastig het is. Want ik heb aan de andere kant van de tafel gezeten. Maar ik weet ook dat het kan, dat je er weer uit kunt komen! Wat ik mensen wil meegeven? Dat ik hen hoor en kan motiveren weer iets te bereiken."
Ik wil luisteren naar mensen en hen motiveren weer iets te bereiken.
"Mijn klanten zijn ex-gedetineerden, mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats of die begeleid worden door verschillende instanties zoals Humanitas of Mozaïek. Voor de reclassering ben ik de vaste contactpersoon. Ik heb ook te maken met fraudezaken. Mensen die zwart werken of doen alsof ze gescheiden zijn van tafel en bed maar waar de werkelijkheid anders is. Dat onderzoek ik grondig. De ene keer is het duidelijk dat er iets niet in de haak is, de andere keer moet ik puzzelen om de onderste steen boven te krijgen. We krijgen ook wel eens anonieme meldingen van burgers. Dat uitpluizen en onderzoeken hoe iets precies zit, is de grootste uitdaging. Soms voel ik mij net een detective. Het houdt je ook scherp. Mijn gevoel wordt vaak bevestigd, maar een enkele keer komt het voor dat ik een aanname doe die niet helemaal klopt. Vandaar dat onderzoek zo belangrijk is. In het begin toetst een juridisch medewerker bij de gemeente of je objectief en volgens de wet handelt. Doe je dat, dan krijg je een brevet. Daarna worden er altijd steekproeven gedaan."
"Dan denk ik aan de man die 15 jaar in detentie zat. Toen hij uit de gevangenis kwam had hij niets. Geen woning, geen werk, nagenoeg geen opvang. Hij had natuurlijk wel wat op zijn kerfstok maar ik vind niet dat je mensen daarop mag beoordelen. Zijn straf had hij uitgezeten. Niet terug- maar vooruitkijken dus. We hebben met behulp van reclassering en diverse stichtingen een seniorenwoning en de inrichting ervan voor hem kunnen regelen. Hij was ons zo dankbaar! Dat zal ik niet snel vergeten."
"Voor mij persoonlijk is het afleggen van de ambtseed een bijzonder moment geweest. Binnen een jaar heb ik kunnen bewijzen dat ik de aanstelling tot inkomensconsulent verdien en daar ben ik trots op. Hoe dat gaat, de ambtseed? Je gaat naar het stadhuis met andere collega’s waar je op het podium tegenover de wethouder de eed aflegt dat je een goede ambtenaar bent en naar eer en geweten je functie uitvoert. Als ik zie waar ik eerst was, in de bijstand, en dan daar staan op het podium... Ja, dat vind ik nog steeds bijzonder."
Ik wil mensen niet beoordelen op hun verleden. Ik wil hen vooral helpen door vooruit te kijken.
"Als inkomensconsulent krijg je de kans om je te ontwikkelen in verschillende vakgebieden: van ondernemers die failliet zijn tot bijzondere doelgroepen met wie ik contact heb. Het is heel uiteenlopend. Je krijgt ook alle ruimte en kansen om te blijven leren, ontwikkelen en groeien, op de werkvloer of via een opleiding. Ik volg nu de HBO-opleiding Sociaal-Maatschappelijke Dienstverlening. Studie en werk combineren is best pittig maar ik vind het een voorrecht dat ik dit via mijn werkgever kan doen. Op onze afdeling is een enorme collegialiteit, ik heb heel veel geleerd van collega’s terwijl ik tegelijkertijd zelfstandig mijn werk kan doen. Je hebt je eigen klantenbestand en klantcontacten, maar we doen het wel allemaal samen voor Rotterdam en de Rotterdammer."
"Weet voor wie je het doet: de Rotterdammer. En besef dat iedere persoon anders is. De enige manier om te ontdekken hoe je met een klant of een casus om moet gaan, is door het op te pakken en zelf te ondervinden. Weet ook waar je voor staat. Met andere woorden: zorg dat je de wet- en regelgeving kent. Niet iedere klant is het altijd eens met de regels. Daarom moet jij deze kennen en kunnen toelichten. Doe het samen met je collega’s op wie je altijd kunt terugvallen. En doe het gewoon. Je moet dus ook een beetje lef hebben."