De Kredietbank – onderdeel van de gemeente Rotterdam – helpt mensen met problematische of risicovolle schulden. Maar: van alle Rotterdammers met zulke schulden vraagt slechts 8% een schuldregeling aan bij de Kredietbank. Om die hulp toegankelijker te maken, richtte de gemeente een speciaal team op dat mensen helpt met het zetten van de eerste stap én de verdere weg naar de Kredietbank toe. Het zogenaamde Expertiseteam Financiën is vanaf 1 november 2019 in handen van teammanager Eudia.
"We willen de drempel om hulp te zoeken verlagen en ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk bij de Kredietbank binnenkomen. In de praktijk blijkt dat de schuldsaneringsaanvraag vaak te veel van mensen vraagt. Het lukt ze niet om zich door stapels papierwerk heen te werken en de aanmelding zelfstandig af te ronden, laat staan initiatief te nemen."
"Wij werken niet op de locatie waar de Kredietbank is gevestigd, maar zitten op verschillende VraagWijzer-locaties in de wijk. VraagWijzer is een gratis loket van gemeente Rotterdam waar mensen terecht kunnen voor informatie en advies. Omdat we verspreid in de wijk zitten, kunnen we makkelijk aan de voorkant aan de slag bij mensen die geldproblemen hebben. Rotterdammers komen met hun administratie langs op een locatie dichtbij huis en wij proberen die enigszins op orde te krijgen. Vervolgens kijken we hoe we toegang tot de Kredietbank kunnen regelen en met wie we contact op moeten nemen. Mijn team doet er alles aan om mensen te ondersteunen tijdens hun aanvraag voor hulp en houdt ook als het gelukt is nog een vinger aan de pols. Daar is zoveel behoefte aan."
"Ik vind het een fantastische werkgever. Er is ruimte om te groeien en ruimte voor verandering. Ik begon hier in 1996 na een stage als consulent sociale dienstverlening en was toen al trots op het feit dat ik hier mocht werken. In de tussentijd heb ik verschillende functies bekleed. Inmiddels leid ik een heel nieuw team dat in het leven is geroepen om belangrijke dingen te verbeteren. Vanuit de gemeente Rotterdam ben ik altijd gestimuleerd om een volgende stap te zetten in mijn carrière. Dat is toch wat je wilt van een werkgever?"
Je helpt mensen hun leven weer op de rit te krijgen; dat is niet zomaar iets.
"Als het aan mij ligt blijf ik hier tot m’n pensioen. Ik ga nog steeds met plezier naar mijn werk, blijf mezelf hier ontwikkelen en leer steeds weer iets nieuws. Het is een hele dynamische organisatie; je hoeft niet voor altijd op één plek te blijven zitten. De rol van teammanager past op het moment heel goed bij me, maar wie weet ga ik over een paar jaar weer een andere kant op*. Voor nu vind ik het leuk om mensen met elkaar te verbinden en de samenwerking te stimuleren. We staan met het team voor een enorme uitdaging, maar iedereen zit er helemaal in."
"Dat mensen met een glimlach vertrekken. Dan ben ik gelukkig. Ze moeten weer hoop hebben en perspectief. Als je iemand echt kunt helpen, is het zo’n dankbaar beroep. Mijn teamleden krijgen vaak een taart, een bloemetje, een kaartje of een cake. Je helpt mensen hun leven weer op de rit te krijgen; dat is niet zomaar iets."
* Eudia heeft ondertussen gekozen voor een andere uitdaging binnen gemeente Rotterdam als teammanager WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).